EcoSTEAM Development

EcoSTEAM Development

Projekto vykdymo laikotarpis 2022-2025 m.

Koordinuojanti organizacija: Šiaulių universitetinė gimnazija
Projekto partneriai: Šiaurės Makedonijos, „Kumanovo” vidurinė mokykla; Turkijos, Stambulo „Čerapasa” universitetas; Kipro „Kardet” mokymo plėtros ir pažangos centras.
Projekto tikslas : sukurti ir praktiškai išbandyti mokymo programą, skirtą ugdyti vyresniųjų klasių moksleivių STEAM žinias ir įgūdžius, formuoti atsakingą požiūrį į aplinką, savivaldų mokymąsi, ugdyti kūrybiškumą ir kritinį mąstymą.
Projekto metu bus sukurti 3 intelektualiniai produktai: mokymo(si) strategija, mokymo programa ir praktinis vadovas. Visi intelektualiniai produktai bus orientuoti į pagalbą pedagogui dirbant STEAM pamokose ir į pagalbą mokiniams, besimokantiems STEAM dalykų bei ugdymo kokybės gerinimą.
Pedagogams bus parengtas patogus ir pritaikomas įrankis darbui su išsamia metodika ir pavyzdžiais, mokant STEAM per kelių disciplinų sluoksnius.
Europos Sąjungos dotacija, gauta projektui, 250 000 eur

Tai, ko šiandien reikia: supažindinimas su projektu „EcoSTEAM Development“

Patyriminės STEAM mokymosi medžiagos būtinybė
Jau kuris laikas girdime, kad integruotas gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos mokymas (STEAM) Europos šalyse tapo prioritetine ugdymo proceso dalimi. Tai vienas iš šiuolaikiškiausių ugdymo būdų, apimantis realaus pasaulio problemų analizę, sprendimų ieškojimą ir kritinį mąstymą. Nuo 1990 m. STEAM profesijų skaičius visame pasaulyje išaugo 79%, tačiau tik ketvirtadalis jaunuolių renkasi šias studijas. Be to, Eurostato duomenimis, tik viena iš trijų STEAM absolventų yra moteris, nepaisant to, kad 54% vidurinių mokyklų studentų yra merginos. Pradiniame ugdyme berniukų ir mergaičių požiūris į STEAM nesiskiria, tačiau nuo 15 metų mergaičių susidomėjimas pradeda mažėti.
STEAM profesijų nepopuliarumą lemia ne tik tai, jog šie mokslai mokiniams atrodo sudėtingesni, reikalaujantys išlavinto loginio mąstymo, bet ir tai, kad trūksta šiuolaikiškos šių disciplinų dėstymo metodikos, skatinančios įtraukų, savarankišką mokymąsi. Todėl didėja poreikis kurti vyresnio amžiaus berniukams ir mergaitėms patrauklią patyriminę mokymo medžiagą.

STEAM metodai – ekologinių žinių plėtotei

Siekdama spręsti šiuolaikiškos, aktualios patyriminės mokymosi medžiagos stokos problemą Šiaulių universitetinė gimnazija jungiasi į STEAM mokyklų tinklą ir imasi koordinuoti Erasmus+ projektą „EcoSTEAM Development“. Šiuo projektu siekiama STEAM veiklas derinti per ekologinę paradigmą. Projekto veiklose dalyvauja keturios skirtingo tipo institucijos iš skirtingų Europos šalių – dvi bendrojo ugdymo vidurinės mokyklos: Šiaulių universitetinė gimnazija, turinti ilgametę tarptautinių projektų inicijavimo, rengimo ir koordinavimo patirtį, ir Šiaurės Makedonijos mokykla „Goce Delcev“, gebanti dalintis geraisiais patyriminio ugdymo pamokų pavyzdžiais, mokytojų sukaupta dėstymo metodika, Kipro nevyriausybinė organizacija NGO CARDET, stipri kuriant švietimo turinį, įgyvendinant naujus švietimo scenarijus, bei Stambulo universitetas CERRAHPASA, turintis vertingos patirties mokymo programų rengimo srityje.
Tarptautinė projekto „Eco STEAM Development“ komanda parengs STEAM metodiką, susijusią su ekologiniu raštingumu, tinkančią formaliajam ir neformaliajam ugdymui, sukurs tris ilgalaikius intelektinius produktus: mokymo koncepciją, mokymo medžiagą ir praktinį vadovą. Šie produktai bus funkcionalūs, pritaikomi vietiniu, nacionaliniu ir tarptautiniu lygmeniu, prieinami nemokamai, skaitmenizuoti, parengti ir adaptuoti lietuvių, turkų, Šiaurės Makedonijos, graikų ir anglų kalbomis.
Pirmasis žingsnis tikslo link – mokymo koncepcijos sukūrimas. Visi dalyviai, dirbdami kartu ir dalindamiesi skirtinga patirtimi, iki balandžio mėnesio sukurs bendrą mokymo koncepciją, kurios tikslas – remiantis ekologinių žinių plėtote ir tinkamų mokymosi ir mokymo sąlygų sukūrimu atskleisti STEAM mokslų aktualumą ir patrauklumą bei parengti tinkamas metodines gaires ir strategijas formaliojo ir neformaliojo švietimo mokytojams.

Nauji įgūdžiai – ateities profesijų pagrindas

Nors Europoje jau įgyvendinamos iniciatyvos ir projektai, susiję su STEAM ugdymu, tačiau vis dar vyrauja teorinių žinių perteikimas, o praktinių, patogių, pritaikomų ir universalių pavyzdžių, kuriuos būtų galima naudoti kasdieniniame pedagogo darbe, vis dar maža. Skaičiuojama, kad 65% vaikų, kurie šiuo metu pradeda lankyti pradinę mokyklą, ilgainiui dirbs dabar dar neegzistuojančius darbus, todėl mokymo programų tobulinimas, kompetencijų atnaujinimas, metodikų keitimas, STEAM įgūdžių ugdymas yra būdas tinkamai pasiruošti būsimiems ugdymo iššūkiams.

Įvykę renginiai

1. PIRMASIS Erasmus + projekto „EcoSTEAM Development“ susitikimas Šiaurės Makedonijoje
Gruodžio 21 -22 dienomis vyko pirmasis Erasmus+ projekto “EcoSTEAM development” partnerių susitikimas Šiaurės Makedonijoje, “Goce Delchev” gimnazijoje. Jame dalyvavo partneriai iš Stambulo Cerrahpasa universiteto ir atstovas iš nevyriausybinės Kipro organizacijos CARDET (Research and Development in Education). Susitikimo metu projekto partneriai dalijosi gerąja patirtimi, mintimis ir vizijomis, padėsiančiomis įgyvendinti pagrindinį projekto tikslą – suteikti daugiau erdvės gamtos ir technologijų mokslams, menams ir matematikai (STEAM) bei jų koreliacijai su aplinkosaugos problemomis, siekiant ugdyti mokinių ekologinį sąmoningumą. Projektas turi keletą tikslų, apimančių ekologinės būklės gerinimą kiekvienoje šalyje, taip pat atkreipiamas dėmesys į plačias karjeros galimybes, kurias siūlo STEAM disciplinos. Pirmojo vizito metu daugiausia dėmesio skirta pirmojo intelektualinio produkto – mokymo koncepcijos planavimui, strategijai ir kūrimui.
Projekto dalyviai sulaukė ir visuomenės dėmesio: lankėsi Kumanovo miesto merijoje, davė interviu Šiaurės Makedonijos televizijai.
Tikime, kad profesionali projekto komanda neabejotinai lems sėkmingą projekto realizavimą

    Projekto koordinatorė Giedrė Šidlauskienė
    Fotografijos
    https://www.youtube.com/watch?v=knLV8OEs824

    2. Projekto partnerių susitikimas Stambule

    3. ŠU gimnazija koordinuoja Erasmus+ programos projektą „Eco STEAM Development“, kurio metu bus parengta STEAM metodika, susijusi su ekologiniu raštingumu. Gruodžio 14-15 d. vyko trečiasis tarptautinis projekto susitikimas Kipre, Nikosijoje. Susitikime dalyvavo mūsų partneriai iš Šiaurės Makedonijos „Goce Delcev“, Kipro nevyriausybinė organizacija NGO CARDET ir Stambulo universiteto CERRAHPASA. ŠU gimnazijai atstovavo gimnazijos direktorė Inga Žemaitienė, anglų mokytoja Giedrė Šidlauskienė ir fizikos mokytoja Violeta Čibinskienė. Buvo aptartas IQ1 produkto mokymo koncepcijos progresas ir įvertinimas bei vyko planavimo darbai ir diskusijos dėl IQ2 produkto e-mokymo programos. Komandos susitarė dėl tolimesnio projekto vykdymo.

    4. EcoSTEAM e. mokymosi koncepcija – orientyras  STEAM pedagogams

    „EcoSTEAM Development“ yra „Erasmus+“ strateginių partnerysčių finansuojamas projektas, kurį koordinuoja Šiaulių universitetinė gimnazija. Juo siekiama suteikti daugiau žinių apie STEAM ugdymo metodus, atskleisti jų veiksmingumą vykdant patirtines mokymosi veiklas ir įgyvendinant projektus, didinančius mokinių aplinkosauginį sąmoningumą aplinkos tvarumo ir klimato kaitos padarinių švelninimo srityje. Be to, šis novatoriškas projektas skatina jaunų žmonių domėjimąsi mokslu, ugdo jų mokslinį pilietiškumą, supažindina su STEAM profesijų spektru ir sudaro galimybes ateityje įsidarbinti STEAM srityse ES. „EcoSTEAM Development“ projektu siekiama stiprinti STEAM švietimo tinklus Europoje: jame dalyvauja ekspertai iš Kipro, Lietuvos, Šiaurės Makedonijos ir Turkijos. Intensyvus bendradarbiavimas numatomas vykdant būsimos STEAM veiklos bandomuosius projektus, analizuojant jų poveikį mokinių rezultatams, įvertinant STEAM švietimo, apimančio aplinkosauginį sąmoningumą, poveikį. Numatomi bandomieji projektai yra praktinė išraiška pastangų, kuriomis siekiama spręsti bendras pasaulines švietimo, socialines, aplinkosaugos problemas bei ugdyti ekologiškai ir moksliškai išprususius ateities piliečius.
    Planuota, kad projekto „EcoSTEAM Development“ metu tarptautinė komanda parengs STEAM metodiką, susijusią su ekologiniu raštingumu, tinkančią formaliajam ir neformaliajam ugdymui, ir sukurs tris ilgalaikius intelektinius produktus: mokymo koncepciją, mokymo medžiagą ir praktinį vadovą.
    Šiandien „EcoSTEAM Development“ komanda džiaugiasi galėdama paskelbti apie pirmojo savo darbo pabaigą: EcoSTEAM e. mokymosi koncepciją. Po metus trukusio kūrimo etapo švietimo tyrėjai, mokymo programų kūrėjai ir STEAM pedagogai kartu parengė išsamų mokymo kursą, skirtą STEAM pedagogams. Šiuo kursu siekiama suteikti formaliojo ir neformaliojo ugdymo STEAM specialistams esminių įgūdžių ir žinių, kaip ugdyti vidurinių mokyklų mokinių aplinkosauginį sąmoningumą pasitelkiant STEAM metodus ir pedagogiką.
    Galiausiai e. mokymosi koncepcijos mokymo kurso turinio aprėptimi siekiama padėti pedagogams numatyti novatoriškas ugdomosios STEAM veiklos kryptis ir inicijuoti projektus, kurie didintų mokinių susidomėjimą mokslinėmis temomis, būsimomis studijomis ir įsidarbinimo galimybėmis srityse, susijusiose su STEAM.
    Remdamiesi įžvalgomis, gautomis iš daugiau nei 120 mokslinių straipsnių ir įvairių seminarų refleksijų, projekto partneriai kruopščiai parengė keturis mokymosi modulius, apimančius įvairias didaktines gaires, kokybės rodiklius ir vertinimo strategijas. Keturios pagrindinės sukurtų modulių teminės sritys yra šios:

    ● mokymo(si) ir ugdymo STEAM srityje pagrindai,
    ● aplinkosauginio sąmoningumo ir ekologinio raštingumo integravimas ir ugdymas per STEAM,
    ● STEAM pedagogų praktikos bendruomenių skatinimas,
    ● ateities STEAM specialistų ugdymas – nuo teorijos iki praktikos.

    EcoSTEAM e. mokymosi koncepcija yra STEAM pedagogams vertingas šaltinis, suteikiantis esminį supratimą, kaip integruoti aplinkosaugos idėjas į mokymo praktiką, pasitelkiant itin patrauklią ir kūrybišką STEAM veiklą. EcoSTEAM komanda siekia daryti teigiamą poveikį Europos STEAM švietimo tinklams.
    Norėdami susipažinti su EcoSTEAM e. mokymosi koncepcija ir gauti naujausią informaciją apie būsimus mūsų siekius, apsilankykite mūsų interneto svetainėje čia.   

    5. Tarptautinis projekto partnerių susitikimas Stambulo universitete

    Šiaulių universitetinė gimnazija jau antri metai koordinuoja Erasmus+ projektą „EcoSTEAM Development“, kurio metu tarptautinė komanda rengia STEAM metodiką, susijusią su ekologiniu raštingumu, tinkančią formaliajam ir neformaliajam ugdymui, kuria tris ilgalaikius intelektualinius produktus: mokymo koncepciją, mokymo programą ir praktinį vadovą.

    Projektas „Eco STEAM Development“ įsibėgėja ir jau baigiamas kurti antrasis produktas – mokymo programa. Gegužės 26 – birželio 1 dienomis įvyko transnacionalinis projekto susitikimas, kurį organizavo Turkijos universitetas. Susitikimui vadovavo Stambulo universiteto dėstytojas Dr. Murat Aydogmus. Susitikime dalyvavo 20 aukštesniųjų klasių mokinių ir 8 mokytojai iš Kipro, Makedonijos, Turkijos ir Lietuvos.

    Mokiniai tarptautiniu lygiu praktiškai išbandė kiekvienos šalies mokytojų paruoštas Eco STEAM veiklas: kūrė idėjas miško ekologinėms problemoms spręsti, nagrinėjo elipsę ir jos pritaikymo būdus, gamino vėjo jėgainės ir geodezinio kupolo modelius. Buvo tobulinamos mokinių STEAM, ekologinio raštingumo, tarptautinio komandinio darbo kompetencijos.

    Susitikimo komanda taip pat aplankė YETAM STEAM mokymo centrą ir istorinius Stambulo objektus: Topkapi rūmus, Žydrąją mečetę, Bazilikos cisternas bei mėgavosi kruizu Bosforo sąsiauriu. Šios veiklos ne tik praturtino mokinių žinias, bet ir suteikė galimybę pažinti kitų šalių kultūrą bei istoriją.