EcoSTEAM Development

EcoSTEAM Development

Projekto vykdymo laikotarpis 2022-2025 m.

Koordinuojanti organizacija: Šiaulių universitetinė gimnazija
Projekto partneriai: Šiaurės Makedonijos, „Kumanovo” vidurinė mokykla; Turkijos, Stambulo „Čerapasa” universitetas; Kipro „Kardet” mokymo plėtros ir pažangos centras.
Projekto tikslas : sukurti ir praktiškai išbandyti mokymo programą, skirtą ugdyti vyresniųjų klasių moksleivių STEAM žinias ir įgūdžius, formuoti atsakingą požiūrį į aplinką, savivaldų mokymąsi, ugdyti kūrybiškumą ir kritinį mąstymą.
Projekto metu bus sukurti 3 intelektualiniai produktai: mokymo(si) strategija, mokymo programa ir praktinis vadovas. Visi intelektualiniai produktai bus orientuoti į pagalbą pedagogui dirbant STEAM pamokose ir į pagalbą mokiniams, besimokantiems STEAM dalykų bei ugdymo kokybės gerinimą.
Pedagogams bus parengtas patogus ir pritaikomas įrankis darbui su išsamia metodika ir pavyzdžiais, mokant STEAM per kelių disciplinų sluoksnius.
Europos Sąjungos dotacija, gauta projektui, 250 000 eur

Tai, ko šiandien reikia: supažindinimas su projektu „EcoSTEAM Development“

Patyriminės STEAM mokymosi medžiagos būtinybė
Jau kuris laikas girdime, kad integruotas gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos mokymas (STEAM) Europos šalyse tapo prioritetine ugdymo proceso dalimi. Tai vienas iš šiuolaikiškiausių ugdymo būdų, apimantis realaus pasaulio problemų analizę, sprendimų ieškojimą ir kritinį mąstymą. Nuo 1990 m. STEAM profesijų skaičius visame pasaulyje išaugo 79%, tačiau tik ketvirtadalis jaunuolių renkasi šias studijas. Be to, Eurostato duomenimis, tik viena iš trijų STEAM absolventų yra moteris, nepaisant to, kad 54% vidurinių mokyklų studentų yra merginos. Pradiniame ugdyme berniukų ir mergaičių požiūris į STEAM nesiskiria, tačiau nuo 15 metų mergaičių susidomėjimas pradeda mažėti.
STEAM profesijų nepopuliarumą lemia ne tik tai, jog šie mokslai mokiniams atrodo sudėtingesni, reikalaujantys išlavinto loginio mąstymo, bet ir tai, kad trūksta šiuolaikiškos šių disciplinų dėstymo metodikos, skatinančios įtraukų, savarankišką mokymąsi. Todėl didėja poreikis kurti vyresnio amžiaus berniukams ir mergaitėms patrauklią patyriminę mokymo medžiagą.

STEAM metodai – ekologinių žinių plėtotei

Siekdama spręsti šiuolaikiškos, aktualios patyriminės mokymosi medžiagos stokos problemą Šiaulių universitetinė gimnazija jungiasi į STEAM mokyklų tinklą ir imasi koordinuoti Erasmus+ projektą „EcoSTEAM Development“. Šiuo projektu siekiama STEAM veiklas derinti per ekologinę paradigmą. Projekto veiklose dalyvauja keturios skirtingo tipo institucijos iš skirtingų Europos šalių – dvi bendrojo ugdymo vidurinės mokyklos: Šiaulių universitetinė gimnazija, turinti ilgametę tarptautinių projektų inicijavimo, rengimo ir koordinavimo patirtį, ir Šiaurės Makedonijos mokykla „Goce Delcev“, gebanti dalintis geraisiais patyriminio ugdymo pamokų pavyzdžiais, mokytojų sukaupta dėstymo metodika, Kipro nevyriausybinė organizacija NGO CARDET, stipri kuriant švietimo turinį, įgyvendinant naujus švietimo scenarijus, bei Stambulo universitetas CERRAHPASA, turintis vertingos patirties mokymo programų rengimo srityje.
Tarptautinė projekto „Eco STEAM Development“ komanda parengs STEAM metodiką, susijusią su ekologiniu raštingumu, tinkančią formaliajam ir neformaliajam ugdymui, sukurs tris ilgalaikius intelektinius produktus: mokymo koncepciją, mokymo medžiagą ir praktinį vadovą. Šie produktai bus funkcionalūs, pritaikomi vietiniu, nacionaliniu ir tarptautiniu lygmeniu, prieinami nemokamai, skaitmenizuoti, parengti ir adaptuoti lietuvių, turkų, Šiaurės Makedonijos, graikų ir anglų kalbomis.
Pirmasis žingsnis tikslo link – mokymo koncepcijos sukūrimas. Visi dalyviai, dirbdami kartu ir dalindamiesi skirtinga patirtimi, iki balandžio mėnesio sukurs bendrą mokymo koncepciją, kurios tikslas – remiantis ekologinių žinių plėtote ir tinkamų mokymosi ir mokymo sąlygų sukūrimu atskleisti STEAM mokslų aktualumą ir patrauklumą bei parengti tinkamas metodines gaires ir strategijas formaliojo ir neformaliojo švietimo mokytojams.

Nauji įgūdžiai – ateities profesijų pagrindas

Nors Europoje jau įgyvendinamos iniciatyvos ir projektai, susiję su STEAM ugdymu, tačiau vis dar vyrauja teorinių žinių perteikimas, o praktinių, patogių, pritaikomų ir universalių pavyzdžių, kuriuos būtų galima naudoti kasdieniniame pedagogo darbe, vis dar maža. Skaičiuojama, kad 65% vaikų, kurie šiuo metu pradeda lankyti pradinę mokyklą, ilgainiui dirbs dabar dar neegzistuojančius darbus, todėl mokymo programų tobulinimas, kompetencijų atnaujinimas, metodikų keitimas, STEAM įgūdžių ugdymas yra būdas tinkamai pasiruošti būsimiems ugdymo iššūkiams.

Intelektualiniai produktai

EcoSTEAM

Mokymosi koncepsija

Mokymo programa

Vadovas

Veiklų planai

Įvykę renginiai

1. PIRMASIS Erasmus + projekto „EcoSTEAM Development“ susitikimas Šiaurės Makedonijoje

Gruodžio 21 -22 dienomis vyko pirmasis Erasmus+ projekto “EcoSTEAM development” partnerių susitikimas Šiaurės Makedonijoje, “Goce Delchev” gimnazijoje. Jame dalyvavo partneriai iš Stambulo Cerrahpasa universiteto ir atstovas iš nevyriausybinės Kipro organizacijos CARDET (Research and Development in Education). Susitikimo metu projekto partneriai dalijosi gerąja patirtimi, mintimis ir vizijomis, padėsiančiomis įgyvendinti pagrindinį projekto tikslą – suteikti daugiau erdvės gamtos ir technologijų mokslams, menams ir matematikai (STEAM) bei jų koreliacijai su aplinkosaugos problemomis, siekiant ugdyti mokinių ekologinį sąmoningumą. Projektas turi keletą tikslų, apimančių ekologinės būklės gerinimą kiekvienoje šalyje, taip pat atkreipiamas dėmesys į plačias karjeros galimybes, kurias siūlo STEAM disciplinos. Pirmojo vizito metu daugiausia dėmesio skirta pirmojo intelektualinio produkto – mokymo koncepcijos planavimui, strategijai ir kūrimui.
Projekto dalyviai sulaukė ir visuomenės dėmesio: lankėsi Kumanovo miesto merijoje, davė interviu Šiaurės Makedonijos televizijai.
Tikime, kad profesionali projekto komanda neabejotinai lems sėkmingą projekto realizavimą

Projekto koordinatorė Giedrė Šidlauskienė
Fotografijos
https://www.youtube.com/watch?v=knLV8OEs824

2. Projekto partnerių susitikimas Stambule

Gegužės 11–12 dienomis projekto partneriai iš Lietuvos, Turkijos, Kipro ir Šiaurės Makedonijos dalyvavo antrajame tarptautiniame susitikime, kuris vyko Stambulo Cerrahpaşa universitete. Susitikimą vedė gimnazijos projektų vadovė Giedrė Šidlauskienė, o pagrindinis susitikimo akcentas buvo mokymo programos (IO2) rengimo dirbtuvės.
Diskusijų metu buvo:
– aptarta pirmojo produkto (IO1) pažanga, jo turinys ir iššūkiai;
– pristatyta IO2 struktūra ir metodinė sistema – kiekvienas partneris įsipareigojo parengti po 30 pamokų planų, kurie apimtų ekologines temas taikant STEAM metodiką;
– išskirtos pagrindinės temos ir potėmės, kurios bus integruojamos į mokymo veiklas;
– sutarta dėl pamokų plano šablonų, mokymo struktūros bei vertinimo metodų;
– dalintasi gerąja patirtimi, kaip realiai pamokose įgyvendinti STEAM veiklas susijusias su klimato kaita, atsinaujinančia energetika, urbanistiniu biologinės įvairovės tyrimu ir kt.;
– akcentuotas praktinio ugdymo, bendradarbiavimo tarp skirtingų dalykų mokytojų ir šiuolaikiškų technologijų vaidmuo.
Susitikimo metu taip pat aptartos administracinės ir finansinės ataskaitų teikimo procedūros, paskirtos atsakomybės dėl vertimo, sklaidos ir dokumentacijos, reikalingos tarpinei ataskaitai.
Tikimasi, kad IO2 – eTeaching programa, sukurta pagal šio susitikimo metu suderintus principus, bus vertinga priemonė mokytojams, padėsianti kurti inovatyvią, į aplinkosaugą orientuotą ugdymo praktiką.

3. ŠU gimnazija koordinuoja Erasmus+ programos projektą „Eco STEAM Development“

Projekto koordinavimo metu bus parengta STEAM metodika, susijusi su ekologiniu raštingumu. Gruodžio 14-15 d. vyko trečiasis tarptautinis projekto susitikimas Kipre, Nikosijoje. Susitikime dalyvavo mūsų partneriai iš Šiaurės Makedonijos „Goce Delcev“, Kipro nevyriausybinė organizacija NGO CARDET ir Stambulo universiteto CERRAHPASA. ŠU gimnazijai atstovavo gimnazijos direktorė Inga Žemaitienė, anglų mokytoja Giedrė Šidlauskienė ir fizikos mokytoja Violeta Čibinskienė. Buvo aptartas IQ1 produkto mokymo koncepcijos progresas ir įvertinimas bei vyko planavimo darbai ir diskusijos dėl IQ2 produkto e-mokymo programos. Komandos susitarė dėl tolimesnio projekto vykdymo.

4. EcoSTEAM e. mokymosi koncepcija – orientyras  STEAM pedagogams

„EcoSTEAM Development“ yra „Erasmus+“ strateginių partnerysčių finansuojamas projektas, kurį koordinuoja Šiaulių universitetinė gimnazija. Juo siekiama suteikti daugiau žinių apie STEAM ugdymo metodus, atskleisti jų veiksmingumą vykdant patirtines mokymosi veiklas ir įgyvendinant projektus, didinančius mokinių aplinkosauginį sąmoningumą aplinkos tvarumo ir klimato kaitos padarinių švelninimo srityje. Be to, šis novatoriškas projektas skatina jaunų žmonių domėjimąsi mokslu, ugdo jų mokslinį pilietiškumą, supažindina su STEAM profesijų spektru ir sudaro galimybes ateityje įsidarbinti STEAM srityse ES. „EcoSTEAM Development“ projektu siekiama stiprinti STEAM švietimo tinklus Europoje: jame dalyvauja ekspertai iš Kipro, Lietuvos, Šiaurės Makedonijos ir Turkijos. Intensyvus bendradarbiavimas numatomas vykdant būsimos STEAM veiklos bandomuosius projektus, analizuojant jų poveikį mokinių rezultatams, įvertinant STEAM švietimo, apimančio aplinkosauginį sąmoningumą, poveikį. Numatomi bandomieji projektai yra praktinė išraiška pastangų, kuriomis siekiama spręsti bendras pasaulines švietimo, socialines, aplinkosaugos problemas bei ugdyti ekologiškai ir moksliškai išprususius ateities piliečius.
Planuota, kad projekto „EcoSTEAM Development“ metu tarptautinė komanda parengs STEAM metodiką, susijusią su ekologiniu raštingumu, tinkančią formaliajam ir neformaliajam ugdymui, ir sukurs tris ilgalaikius intelektinius produktus: mokymo koncepciją, mokymo medžiagą ir praktinį vadovą.
Šiandien „EcoSTEAM Development“ komanda džiaugiasi galėdama paskelbti apie pirmojo savo darbo pabaigą: EcoSTEAM e. mokymosi koncepciją. Po metus trukusio kūrimo etapo švietimo tyrėjai, mokymo programų kūrėjai ir STEAM pedagogai kartu parengė išsamų mokymo kursą, skirtą STEAM pedagogams. Šiuo kursu siekiama suteikti formaliojo ir neformaliojo ugdymo STEAM specialistams esminių įgūdžių ir žinių, kaip ugdyti vidurinių mokyklų mokinių aplinkosauginį sąmoningumą pasitelkiant STEAM metodus ir pedagogiką.
Galiausiai e. mokymosi koncepcijos mokymo kurso turinio aprėptimi siekiama padėti pedagogams numatyti novatoriškas ugdomosios STEAM veiklos kryptis ir inicijuoti projektus, kurie didintų mokinių susidomėjimą mokslinėmis temomis, būsimomis studijomis ir įsidarbinimo galimybėmis srityse, susijusiose su STEAM.
Remdamiesi įžvalgomis, gautomis iš daugiau nei 120 mokslinių straipsnių ir įvairių seminarų refleksijų, projekto partneriai kruopščiai parengė keturis mokymosi modulius, apimančius įvairias didaktines gaires, kokybės rodiklius ir vertinimo strategijas. Keturios pagrindinės sukurtų modulių teminės sritys yra šios:

● mokymo(si) ir ugdymo STEAM srityje pagrindai,
● aplinkosauginio sąmoningumo ir ekologinio raštingumo integravimas ir ugdymas per STEAM,
● STEAM pedagogų praktikos bendruomenių skatinimas,
● ateities STEAM specialistų ugdymas – nuo teorijos iki praktikos.

EcoSTEAM e. mokymosi koncepcija yra STEAM pedagogams vertingas šaltinis, suteikiantis esminį supratimą, kaip integruoti aplinkosaugos idėjas į mokymo praktiką, pasitelkiant itin patrauklią ir kūrybišką STEAM veiklą. EcoSTEAM komanda siekia daryti teigiamą poveikį Europos STEAM švietimo tinklams.
Norėdami susipažinti su EcoSTEAM e. mokymosi koncepcija ir gauti naujausią informaciją apie būsimus mūsų siekius, apsilankykite mūsų interneto svetainėje čia.  

5. Tarptautinis projekto partnerių susitikimas Stambulo universitete

Šiaulių universitetinė gimnazija jau antri metai koordinuoja Erasmus+ projektą „EcoSTEAM Development“, kurio metu tarptautinė komanda rengia STEAM metodiką, susijusią su ekologiniu raštingumu, tinkančią formaliajam ir neformaliajam ugdymui, kuria tris ilgalaikius intelektualinius produktus: mokymo koncepciją, mokymo programą ir praktinį vadovą.
Projektas „Eco STEAM Development“ įsibėgėja ir jau baigiamas kurti antrasis produktas – mokymo programa. Gegužės 26 – birželio 1 dienomis įvyko transnacionalinis projekto susitikimas, kurį organizavo Turkijos universitetas. Susitikimui vadovavo Stambulo universiteto dėstytojas Dr. Murat Aydogmus. Susitikime dalyvavo 20 aukštesniųjų klasių mokinių ir 8 mokytojai iš Kipro, Makedonijos, Turkijos ir Lietuvos.
Mokiniai tarptautiniu lygiu praktiškai išbandė kiekvienos šalies mokytojų paruoštas Eco STEAM veiklas: kūrė idėjas miško ekologinėms problemoms spręsti, nagrinėjo elipsę ir jos pritaikymo būdus, gamino vėjo jėgainės ir geodezinio kupolo modelius. Buvo tobulinamos mokinių STEAM, ekologinio raštingumo, tarptautinio komandinio darbo kompetencijos.



Susitikimo komanda taip pat aplankė YETAM STEAM mokymo centrą ir istorinius Stambulo objektus: Topkapi rūmus, Žydrąją mečetę, Bazilikos cisternas bei mėgavosi kruizu Bosforo sąsiauriu. Šios veiklos ne tik praturtino mokinių žinias, bet ir suteikė galimybę pažinti kitų šalių kultūrą bei istoriją.

6. EcoSTEAM e. mokymosi programa išbandyta Lietuvos mokyklose

2024 m. rugsėjo–lapkričio mėn. įvairiose Lietuvos mokyklose buvo sėkmingai įgyvendintas tarptautinio „Erasmus+“ projekto „EcoSTEAM Development“ e. mokymosi programos pilotavimas. Šios veiklos tikslas – skatinti tarpdisciplininį STEAM (gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) ugdymą per praktines ir ekologijos temas integruojančias veiklas.
Pilotavime dalyvavo 8 mokytojai ir 142 mokiniai iš 8 skirtingų gimnazijų bei mokyklų, tarp jų – Šiaulių universitetinė, Didždvario, „Saulėtekio“, Lieporių, Stasio Šalkauskio gimnazijos, taip pat mokyklos iš Kauno, Kuršėnų ir Kužių.
Mokiniai dalyvavo įvairiose praktinėse veiklose, tokiose kaip:
„Grūdų laboratorija“ – maisto švaistymo mažinimo tema;
„Magija iš maisto likučių“ – aplinkai draugiškas maisto perdirbimas;
„Tvarių gyvenimo išlaidų planavimas“ – finansinis raštingumas ir ekologija;
„Vandens tyrimai“, „Geodezinio kupolo kūrimas“ ir kt.
Pamokos buvo vykdomos bendradarbiaujant kelių dalykų mokytojams, todėl integruotos temos apėmė ne tik gamtos mokslus, bet ir meną, ekonomiką bei technologijas.

Rezultatai:
Net 79,2 % mokytojų veiklų tikslus įvertino puikiai, o 87,5 % aukštai įvertino metodinę medžiagą;
Daugiau nei 70 % mokinių teigė, kad veiklos padėjo geriau suprasti temas ir skatino aktyvų dalyvavimą;
Mokiniai ypač vertino galimybę dirbti komandoje, atlikti realias užduotis ir mokytis per patyrimą.

Tarp pastebėtų iššūkių – kai kurioms veikloms prireikė daugiau laiko, kai kuriose mokyklose trūko įrangos, o dalis užduočių buvo per lengvos labiau pažengusiems mokiniams. Dėl to mokytojai siūlo užduotis diferencijuoti, o instrukcijas dar labiau supaprastinti.
Šis pilotavimas parodė, kad EcoSTEAM programa yra veiksminga priemo

7. Tarptautinis „EcoSTEAM Development“ partnerių susitikimas Šiauliuose

2024 m. lapkričio 28–29 d. Šiaulių universitetinėje gimnazijoje vyko ketvirtasis (baigiamasis) tarptautinis „Erasmus+“ projekto „EcoSTEAM Development“ partnerių susitikimas, kuriame dalyvavo partneriai iš Lietuvos, Turkijos, Kipro ir Šiaurės Makedonijos.
Susitikimo metu daugiausia dėmesio buvo skirta trečiojo intelektinio produkto – e. gido mokytojams (IO3) – pristatymui, aptarimui ir tobulinimui. Partneriai aptarė vadovo struktūrą, kiekvienos šalies atsakomybę už konkrečius skyrius, dalijosi įžvalgomis iš pilotavimo veiklų bei aptarė mokytojų ir mokinių pateiktą grįžtamąjį ryšį.

Svarbiausi susitikimo pasiekimai:
Kartu peržiūrėta ir suderinta galutinė e. vadovo versija, įtraukiant gerąsias praktikas ir mokytojų komentarus;
Patvirtintas e. vadovo vertimas į keturias kalbas bei galutinės dizaino gairės;
Aptarti sklaidos planai: kiekviena šalis pristatė, kaip vyks sklaidos renginiai ir kaip pasieks vietos, nacionalinę bei tarptautinę auditoriją;
Pristatyti projekto rezultatų vertinimo įrankiai, ataskaitų ruošimo eiga ir galutinio atsiskaitymo reikalavimai.

Susitikimo dalyviai taip pat dalyvavo Šiaulių universiteto gimnazijos organizuotoje STEAM konferencijoje, kurioje pristatė projekto pasiekimus plačiajai švietimo bendruomenei ir dalijosi savo patirtimi įgyvendinant ekologinio sąmoningumo ugdymą per STEAM metodiką.
Šis susitikimas apibendrino dvejų metų bendradarbiavimą ir užtikrino, kad projekto rezultatai – EcoSTEAM mokymo koncepcija, mokymo programa ir gidas mokytojams – būtų sėkmingai įgyvendinti ir plačiai pritaikomi Europoje.

8. Konferencija „STEAM ugdymas: nuo edukacijos iki inžinerinių sprendimų“

Vasario 26 d. Šiaulių universitetinėje gimnazijoje (ŠUG) vyko konferencija „STEAM ugdymas: nuo edukacijos iki inžinerinių sprendimų“, kurią moderavo Žinių radijo laidos „Įjunkim šviesą“ autorė Monika Šerėnienė. Ši konferencija – baigiamoji tarptautinio projekto „EcoSTEAM Development“ dalis, skirta apibendrinti trejus metus (2022–2025 m.) vykdytą veiklą ir apžvelgti STEAM aktualijas. Renginyje dalyvavo daugiau nei 70 švietimo, verslo ir mokslo atstovų iš visos Lietuvos, dalis jų – nuotoliniu būdu. Dalyviai turėjo galimybę užduoti klausimus naudodamiesi „Slido“ platforma.

Konferenciją pradėjo ir sveikinimo žodį tarė ŠUG direktorė Inga Žemaitienė, pabrėždama tai, kad prieš trejus metus kilusi idėja spręsti STEAM metodinės medžiagos 9–12 klasėms trūkumą, nepaisant įvairių iššūkių, virto trimis intelektiniais produktais: mokymo(si) strategija, mokymo programa ir praktiniu vadovu. Direktorė pasidžiaugė, kad bendradarbiaujant su Šiaurės Makedonijos „Goce Delcev“ mokykla, Kipro nevyriausybine organizacija CARDET bei Stambulo „Cerrahpasa“ universitetu pavyko įgyvendinti projekto tikslą – sukurti mokymo programą, skirtą tobulinti vyresniųjų klasių mokinių STEAM žinias, formuoti atsakingą požiūrį į aplinką, skatinti savivaldų mokymąsi, ugdyti kūrybiškumą ir kritinį mąstymą.

Pirmoji konferencijos pranešėja – VDU STEAM didaktikos centro vadovė dr. Judita Žukauskienė ieškojo atsakymo į klausimą „STEAM – ar tai tik dar viena švietimo mada?“. Mokslininkė teigė, kad STEAM srityje dėmesio centre atsiduria mokinys, pabrėžė individualizuoto, hibridinio mokymo(si) svarbą. Pranešėja apžvelgė STEAM ugdymo situaciją kaimyninėse šalyse ir išskyrė Estiją, kuri pirmauja regione taikydama pažangiausias technologijas. Pranešimo pabaigoje J. Žukauskienė padarė išvadą, kad „STEAM nėra tik švietimo mada, o būtinas įrankis, leidžiantis mokiniams pasiruošti ateities pasaulio iššūkiams“.

Antrąjį pranešimą „Tvarumas ir kiekvieno vaidmuo jame“ pristatė žurnalistė, tvarumo konsultacijų įmonės ENOUGH įkūrėja ir konsultantė Živilė Vaškytė-Lubienė. Ji kalbėjo apie tai, kad kiekvienas žmogus gali daryti pokytį tvarumo srityje. Pranešėja priminė mažus dalykus, kurie padeda gyventi tvariai – nekenkiant žmogui ir gamtai: sąmoningą maisto, drabužių, elektros vartojimą, rūšiavimą, atsakingą transporto pasirinkimą, aplinkinių švietimą ir skatinimą imtis svarbių pokyčių. Praktinius patarimus Ž. Vaškytė-Lubienė apibendrino teigdama, kad „niekas negali visko padaryti vienas, bet mes galime tai padaryti kartu“.

Konferencijai įsibėgėjus ŠUG anglų kalbos mokytoja Giedrė Šidlauskienė ir fizikos mokytoja Violeta Čibinskienė išsamiai pristatė „EcoSTEAM Development“ mokymo programos tikslus ir struktūrą, demonstravo pavyzdinius veiklos planus. Mokytojos pasidalino akimirkomis iš bandomojo programos įgyvendinimo etapo, kuris buvo vykdomas 2024 m. rugsėjo–lapkričio mėnesiais, įtraukiant 30 mokytojų ir daugiau nei 200 aukštesniųjų klasių mokinių iš keturių šalių – Kipro, Turkijos, Šiaurės Makedonijos ir Lietuvos.

Praktinį veiklos pristatymą pratęsė ŠUG lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Vida Marcišauskaitė ir dailės mokytoja Aurelija Alijošienė. Skaitydamos pranešimą „STEAM plakatas – literatūros kartojimas kūrybiškai ir inovatyviai“ mokytojos vaizdžiai parodė, kaip gali skirtis mokytojų ir mokinių tikslai ir kokiu būdu STEAM veikla padeda surasti kompromisą. Atsisakydami tradiciniais būdais kartoti išeitą literatūros kursą, mokiniai mielai sutiko „Canva“ programa kurti plakatus apie rašytojus, epochas ir konkrečius kūrinius. Technologijų naudojimas padėjo tikslą įgyvendinti mokiniams priimtinu būdu, sudarė sąlygas integruoti mokomuosius dalykus.

Po vertingų praktinių pavyzdžių prie platesnės STEAM srities apžvalgos konferencijos dalyvius sugrąžino Lietuvos inžinerijos ir technologijų pramonės asociacijos (LINPRA) direktorius Darius Lasionis. Ekspertas pabrėžė, kad Šiaulių miestas ir regionas turi didžiausią inžinerinės pramonės eksporto dalį Lietuvoje, o šiuolaikinė pramonė labai skiriasi nuo ankstesnės ir gali pasiūlyti patrauklias darbo sąlygas. Visgi, pranešėjo teigimu, nepaisant to, kad inžinerijos sektoriuje siūlomi didesni atlyginimai, o darbas tampa vis kūrybiškesnis, inžinerinės studijos vis dar pritraukia per mažai studentų, ypač merginų. D. Lasionis kalbą apibendrino sakydamas, kad „pasaulį valdys tos šalys, kurios kurs, konstruos, gamins ir valdys technologijas“.

Konferencijos pabaigoje mokymo(si) priemonių kūrėjas, geografijos vadovėlių ir pratybų 11–12 kl. bendraautorius Mantas Šiumeta pakvietė dalyvius daugiau sužinoti apie mokytojo pagalbininką dirbtinį intelektą, skaitydamas pranešimą „Mokytojas ir ChatGPT: partnerystė ugdyme“. Ekspertas papasakojo, kuo mokytojui kasdieniame darbe gali būti naudingas dirbtinis intelektas – pateikė praktinių patarimų, kaip rašyti ChatGPT užklausas, kuriant įtraukias, šiuolaikiniams mokiniams skirtas pamokas, bei sutaupyti laiko.

Renginiui pasibaigus dalyviai itin pozityviai įvertino tai, kad konferencijoje į STEAM ugdymą buvo pasižiūrėta iš įvairių perspektyvų – nuo kasdienių pasirinkimų iki efektyvaus taikymo švietime ir karjeros galimybių.